ترک پوستی و روش درمان آن!
تعداد بازدید: 195 بازدید تاریخ انتشار: 27 مارس 2022

لکه های پوستی که به عنوان استریا نیز شناخته می شوند، معمولاً لکه های پوستی قرمز یا سفید رنگ هستند که در نواحی خاصی از بدن ایجاد می شوند. برخی تغییرات ناگهانی در بدن مانند افزایش وزن باعث کشیدگی پوست می شود. کلاژن پروتئینی است که به ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. اگر پوست به اندازه کافی از این پروتئین نداشته باشد به دلیل تغییرات ایجاد شده ترک می خورد. علاوه بر افزایش وزن، عوامل دیگری مانند بارداری، جراحی کاشت سینه (پروتز)، بدنسازی، سطح بالای سیارک ها و سندرم مارفان نیز باعث ایجاد ترک های پوستی می شوند. ترک‌های پوستی که ضایعات قرمز یا صورتی هستند می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما مکان‌های بیشتری وجود دارد که مقادیر زیادی چربی در آنها ذخیره می‌شود. شایع ترین نواحی شکم، سینه ها، بازوها، زیر بغل، کمر، ران ها (چه داخل و چه بیرون)، لگن و باسن هستند.

علت ترک های پوستی

معمولاً با نرسیدن مواد مغذی به پوست، ترک‌های پوستی در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود و راه را از طریق رگ‌های زیر پوستی مسدود می‌کند. این ترک‌ها معمولاً در نواحی مانند لب‌ها، دست‌ها، ترک شکم و پاها دیده می‌شوند. اما اگر به سرعت درمان نشود، سایر قسمت های بدن ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. بنابراین، ایجاد ترک های پوستی روی بدن وشکم را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

پوست خشک
خشکی پوست شایع ترین علت ایجاد ترک در قسمت های مختلف پوست است. پوست در حالت طبیعی و سالم حاوی مقداری روغن و مرطوب کننده است. اما به هر دلیلی میزان این دو ماده طبیعی در صورت تغییر بدن باعث خشکی پوست و در نهایت ترک بر روی آن می شود. اصطلاحات زیر برای پوست خشک عبارتند از:

سرد
مواد شیمیایی
داروها
رطوبت بیش‌ازحد

اگزما
اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی و خارش پوست می شود. اگرچه این بیماری در قسمت های مختلف بدن دیده می شود، اما بیشتر در نواحی مانند صورت، دست ها، بازوها و پشت زانو دیده می شود. در این شرایط خشکی پوست به حدی شدید می شود که ترک خوردگی در سطح پوست دیده می شود. برخی از علائم اگزمای پوستی عبارتند از: پوسته پوسته شدن، تاول و خارش شدید.

پسوریازیس
پسوریازیس یک عملکرد سیستم ایمنی است که باعث می شود سلول های پوست خیلی سریع رشد کنند. اما با تشکیل سلول های اضافی، فرآیند پوسته پوسته شدن آغاز می شود.

نوروپاتی
ترک پاشنه پا یک عارضه شایع نوع ۱ و ۲ است. این وضعیت می تواند منجر به نوروپاتی ویروسی یا آسیب عصبی شود. در این بیماری بدن قادر به کنترل پوست نیست و خشکی و ترک خوردگی ایجاد می شود. مخصوصا روی پاها. سایر علائم نوروپاتی شامل بی حسی در پاها یا دست ها، درد در پاها یا دست ها و ضعف در مچ پا است.

تغییرات یا تغییر وزن
از ترک های پوستی ناشی از خشکی و رفع چربی پوست. اینها انواع ترک هایی هستند که معمولاً توسط پوست و عوامل ایجاد کننده ایجاد می شوند. با توجه به تفاوت در نوع سازه و علت به وجود آمدن این نوع ترک، نام استریا یا استرچ مارک برای آن انتخاب شده است.